Entreprenöriellt lärande gör skillnad

tisdag 11 juni 2013

Vem var först egentligen...Var det vi eller John Hattie?

Egentligen så skulle vårt förra blogginlägg bli terminens sista. Men ibland går det bara inte att motstå häftiga tankar kring pedagogik.

SvD har i dag ett reportage om pedagogikprofessorn vid Melbourne Universitet i Australien. Och visst sticker han ut en hel del. Men vår först tanke när vi läste reportaget var.....Vem var först egentligen? Var det vi eller var det John Hattie?

En stor del av våra entreprenöriella tankar och pedagogiska idéer ligger oerhört nära Hattie. Hela reportaget känns som handen i handsken. Vilken fullträff så här på terminens näst sista dag!!!

Vi har alltid hävdat att stora elevgrupper inte spelar särskilt stor roll så länge som man är beredd att förändra sin undervisning. Och nu får vi medhåll av Hattie.

Vi, Sara och Johnny, pratar hela tiden om höga förväntningar på våra medarbetare och professorn lyfter också  höga förväntingar på eleven för att förbättra resultatet.

Hattie lyfter även lärarens feedback som en reslutathöjare.....I och med det vi får ett härligt stöd för vår regelbundna coaching.


Utdrag från SvD 11 juni 2013

Det spelar ingen roll hur mycket man förändrar strukturen i skolan så länge läraren inte förändrar sin undervisning. Men det finns några faktorer som påverkar lärandet extra mycket:

  • feedback
  • klassrumsdiskussioner
  • passionerade lärare

Nu väntar sommarlovet....och sommarens pedagogiska litteratur är given: "Synligt lärande för lärare"...av John Hattie förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar