Entreprenöriellt lärande gör skillnad

tisdag 24 september 2013

En modell som ger fler elever möjlighet att nå längre.

Bedömning för lärande var temat på den studiecirkel som har körts igång tillsammans med några kollegor. Och visst är det både lärorikt och intressant att få reflektera kring pedagogiska frågor med andra.

Till nästa tillfälle ska var och en presentera ett bedömningstillfälle som man upplevt som bra, något som gynnat lärandet......Om det blir summativt eller formativt, ja det får man väl se.

Har man som vi, Sara och Johnny, jobbat med entreprenöriellt lärande under många år så har man också en hel del exempel att delge andra. Ett av våra formativa bedömningsinsturment har vi kallat för lärande samtal.....en modell som ger fler elever möjlighet att nå längre.

Responsen från våra medarbetare är övervägande positiv:

  • Man lär sig mer.
  • Man är inte nervös. 
  • Det är roligt 
  • Det handlar inte om att man förväntas svara rätt eller fel.
  • Det känns inte som om man blir bedömd.


Hur responsen blir från kollegiet återstår att se. Nästa studiecirkelstillfälle blir helt klart lite extra spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar