Nu är det bara några timmar kvar innan våra nior dyker upp.....Det blir första so-lektionen efter sportlovet men det stora samhällsekonomiska projektet är redan igång.
Nu handlar det om att var och ska tänka ekonomi, fixa och leverera.....det här blir också den startbild som våra 9:or får möta när de kliver in på veckans bästa arbetspass.
Nu gäller det att vara effektiv.....inlämningsdatumet är spikat och det är inget som går att ändra på eftersom både näringslivet och Enköpings kommun står färdiga för att bedöma varje bidrag.
Vi har ju kört det här konceptet tidigare och styrkan ligger i att vi hela tiden stöttar både individer och grupper under vår coaching. Vi lämnar aldrig våra medarbetare i sticket....det här är ingen gör-det-självkurs där man sitter av timme efter timme.
Det är också coachingen som är en förklaring till vår entreprenöriella framgångssaga.....Varje medarbetare vet precis vad han eller hon ska göra för att nå till nästa steg....

Entreprenöriellt lärande gör skillnad
torsdag 28 februari 2013
onsdag 27 februari 2013
Nu sprider vi konceptet utanför kommunen
Vi vill visa att entreprenöriellt lärande är så mycket mer än att låta elever starta företag under en kort projekttid.
Och den här gången kommer vi, Sara och Johnny, att inspirera på en skolkonferens i Malmö. Självklart är det spännande eftersom vi vet att vi kommer att möta skolfolk från stora delar av Sverige.
Och den här gången kommer vi, Sara och Johnny, att inspirera på en skolkonferens i Malmö. Självklart är det spännande eftersom vi vet att vi kommer att möta skolfolk från stora delar av Sverige.
Genom att inspirera och nå ut till fler så vill vi få bort stämpeln att det entreprenöriella förhållningssättet mer eller mindre är kopplas till företagande.....EPL är ett förhållningssätt som kan användas under veckans alla timmar i skolan.
tisdag 26 februari 2013
Entreprenörskap - ett första steg?
Arbetslösheten ökar bland ungdomar skrev EP härom dagen. Och en av de stora orsakerna verkar vara att just ungdomar saknar erfarenhet av arbetslivet.
Samtidigt kan man ju förstå arbetsgivarna. Det klart att man vill har personal med erfarenhet....men hur ska man få erfarenhet om man inte får prova.
Det entreprenöriella lärandet handlar ju om att skapa kontakter med närsamhället och det lokala näringslivet......Man kan alltså se det som ett första steg för ungdomar att visa att de faktiskt är antsällningsbara
Självklartlöser inte entreprenörskap i skolan inte alla problem. Men någonstans måste man börja och den dan skola och näringsliv hittar bättre samverkansformer så kommer säkerligen fler unga in på arbetsmarknaden tidigare.
Samtidigt kan man ju förstå arbetsgivarna. Det klart att man vill har personal med erfarenhet....men hur ska man få erfarenhet om man inte får prova.
Det entreprenöriella lärandet handlar ju om att skapa kontakter med närsamhället och det lokala näringslivet......Man kan alltså se det som ett första steg för ungdomar att visa att de faktiskt är antsällningsbara
Självklartlöser inte entreprenörskap i skolan inte alla problem. Men någonstans måste man börja och den dan skola och näringsliv hittar bättre samverkansformer så kommer säkerligen fler unga in på arbetsmarknaden tidigare.
måndag 25 februari 2013
Entreprenöriella kompetenser driver arbetet framåt
Den här veckan kommer våra nior att "plocka upp" sina påbörjade affärsidéer som man drog i gång timmarna innan sportlovet.
Och om några veckor ska allt vara i hamn...budgeten ska vara klar, marknadsundersökningen ska vara genomförd och sammanställd.....besöken på ALMI och Nyföretagarcentrum ska ha gett nya tankar och idéer.
Varje "företagargrupp" kommer att få coaching, både en och två gånger. Och gruppens entreprenöriella kompetenser ska matchas......Alla kan bidra med någonting bra och tillsammans för det både affärsídéen och företaget framåt.
Och om några veckor ska allt vara i hamn...budgeten ska vara klar, marknadsundersökningen ska vara genomförd och sammanställd.....besöken på ALMI och Nyföretagarcentrum ska ha gett nya tankar och idéer.
Varje "företagargrupp" kommer att få coaching, både en och två gånger. Och gruppens entreprenöriella kompetenser ska matchas......Alla kan bidra med någonting bra och tillsammans för det både affärsídéen och företaget framåt.
söndag 24 februari 2013
Boka en ambassadör
Nu finns det enorma möjligheter för alla lärare och elever som jobbar med entreprenörskap i skolan......Nu kan du, genom Tillväxtverket, boka en företagare som kan berätta om sina erfarenheter och drivkrafter som företagare.
Och det är precis vad vi har gjort.........
Tanken är ju att våra medarbetare ska kunna stöta och blöta sina affärsidéer med någon som har rutin och erfarenhet.
Just i dag har vi bokat några ambassadörer...och om allt går i lås så dyker de upp om ett par veckor. Ännu en gång skapar vi motivation och intresse genom att jobba i skarpt läge.
lördag 23 februari 2013
Balans mellan teori och praktik
I gårdagens UNT kan man läsa om ännu en skola som har hittat balans mellan teori och praktik. Den här gången är det Arlandagymnasiet som driver en egen butik....från scratch till komplett butik.
Konceptet har snabbt blivit populärt hos eleverna eftersom man känner nyttan av det man lärt sig.......Och det är nog där man ska börja. Alla pedagoger måste på ett eller annat sätt få fram nyttan med kunskapen. Att bygga intresse och motivation genom att slenterianmässigt hänvisa till framtiden fungerar inte hos flertalet unga.
"I stället för traditionell undervisning där man lär sig teori i klassrummet har de fått göra inköp av riktiga varor" säger Helena som är lärare på Arlandagymnasiet.
En ganska stor del av det entreprenöriella handlar just om att hitta "nyttan med kunskapen" i ett mer praktiskt sammanhang.
Men att jobba i ett praktiskt sammanhang betyder ju inte att de teoretiska krympas på något sätt........det handlar istället om att hitta en balans och kunna se det praktiska som ett verktyg för att greppa det teoretiska.
Konceptet har snabbt blivit populärt hos eleverna eftersom man känner nyttan av det man lärt sig.......Och det är nog där man ska börja. Alla pedagoger måste på ett eller annat sätt få fram nyttan med kunskapen. Att bygga intresse och motivation genom att slenterianmässigt hänvisa till framtiden fungerar inte hos flertalet unga.
"I stället för traditionell undervisning där man lär sig teori i klassrummet har de fått göra inköp av riktiga varor" säger Helena som är lärare på Arlandagymnasiet.
En ganska stor del av det entreprenöriella handlar just om att hitta "nyttan med kunskapen" i ett mer praktiskt sammanhang.
Men att jobba i ett praktiskt sammanhang betyder ju inte att de teoretiska krympas på något sätt........det handlar istället om att hitta en balans och kunna se det praktiska som ett verktyg för att greppa det teoretiska.
fredag 22 februari 2013
Mobil eller inte mobil?
I en skola pågår det nästan alltid en diskussion kring vilka regler som ska gälla....mössa, keps, tuggummi och mobiler är ett ständigt återkommande tema.
Och en av de största spörsmålen är hur man ska hantera mobiler på lektionen. Men redan här märker man om kollegierna har ett entreprenöriellt tänk med sig i bagaget eller inte.....en del vill totalförbjuda allt vad mobiler heter och andra känner att man måste våga lita på eleverna och ge förtroendet att hantera sin mobil.
Självklart kommer det alltid vara så att en och annan missbrukar sitt förtroende men har man ett entreprenöriellt synsätt så hittar man en enskild lösning om och när problemet uppstår.
Egentligen räcker det bara att gå till sig själv.....hur skulle det kännas om kommunens som arbetsgivare skulle förbjuda alla lärare att överhuvudtaget ha mobilen med sig på jobbet?
Är det så att varje rektor ska stå vid entren på morgonen och hälsa alla lärare välkomna samtidigt som han eller hon samlar in alla lärarmobiler i en låda? "Du får din mobil när arbetsdagen är över"
Skulle ett mobiltelefonförbud leda till att du som pedagog vill fortsätta att utveckla, tänka nytt och ge det där lilla extra....förmodligen inte.
Samma sak gäller naturligvis för eleverna.....kreativitet och entreprenöriellt tänkande kan aldrig omgärdas av allt för höga murar med förbud.
Och en av de största spörsmålen är hur man ska hantera mobiler på lektionen. Men redan här märker man om kollegierna har ett entreprenöriellt tänk med sig i bagaget eller inte.....en del vill totalförbjuda allt vad mobiler heter och andra känner att man måste våga lita på eleverna och ge förtroendet att hantera sin mobil.
Självklart kommer det alltid vara så att en och annan missbrukar sitt förtroende men har man ett entreprenöriellt synsätt så hittar man en enskild lösning om och när problemet uppstår.
Egentligen räcker det bara att gå till sig själv.....hur skulle det kännas om kommunens som arbetsgivare skulle förbjuda alla lärare att överhuvudtaget ha mobilen med sig på jobbet?
Är det så att varje rektor ska stå vid entren på morgonen och hälsa alla lärare välkomna samtidigt som han eller hon samlar in alla lärarmobiler i en låda? "Du får din mobil när arbetsdagen är över"
Skulle ett mobiltelefonförbud leda till att du som pedagog vill fortsätta att utveckla, tänka nytt och ge det där lilla extra....förmodligen inte.
Samma sak gäller naturligvis för eleverna.....kreativitet och entreprenöriellt tänkande kan aldrig omgärdas av allt för höga murar med förbud.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)