Om knappt en vecka är det åter dags för tre intensiva veckor med våra åttor....Och på måndag är våra 63 medarbetare på plats för en ny entreprenöriell period.
Att våra medarbetare ska få vara delaktiga i någon form av självklart. Det kommer att finnas olika valmöjligheter men också utrymme för någonting eget.
På programmet står kristendomen men vi ska även väva in ett so-ämne till och det lutar åt geografi.
Nästa nöt att knäcka är hur vi ska skapa variation och verklighetsbaserade uppdrag som gör att våra medarbetare får dra nytta av sina entreprenöriella kompetenser.
Men det är ju långt till måndag....och på något sätt så knäcker vi nöten.

Entreprenöriellt lärande gör skillnad
tisdag 6 mars 2012
måndag 5 mars 2012
Förmågan att se möjligheterna.....
Vi, Sara och Johnny, brukar ganska ofta lägga oss i den entreprenöriella debatten i skolan. Vi kommenterar bloggar, skriver insändare och vi finns ofta med som inbjudna gäster i olika EPL-sammanhang.
Självklart är det spännande att vara med och påverka det man tror på. Men det är minst lika intressant att möta de som har en annan åsikt. Att möta andras åsikter och få ta del av deras tankar är enormt viktigt för oss. Det är faktiskt i det mötet som vi utvecklas.
Vi går snart in på vårt femte entreprenöriella läsår och det som var självklart för ett par år sedan har förändrats eller ersatts av andra EPL-tankar......
Men det är väl just det som kännetecknar det entreprenöriella lärandet. Förmågan att se möjligheterna och samtidigt våga göra någonting utav dem.
Självklart är det spännande att vara med och påverka det man tror på. Men det är minst lika intressant att möta de som har en annan åsikt. Att möta andras åsikter och få ta del av deras tankar är enormt viktigt för oss. Det är faktiskt i det mötet som vi utvecklas.
Vi går snart in på vårt femte entreprenöriella läsår och det som var självklart för ett par år sedan har förändrats eller ersatts av andra EPL-tankar......
Men det är väl just det som kännetecknar det entreprenöriella lärandet. Förmågan att se möjligheterna och samtidigt våga göra någonting utav dem.
söndag 4 mars 2012
Många lärare jobbar redan EPL-baserat
Just nu finns en artikelserie om entreprenöriellt lärande i lärarnas tidning. Och visst är det bra att man lyfter begreppet för att få en ökad förståelse. Men i nästan alla inslag om EPL så hamnar man i "företagsträsket"......
Det kanske faktiskt är dags se det positiva med det entreprnöriella lärandet i skolsammanhang.
Det kanske är dags att se på allt positivt man får tillbaka när man lyfter in EPL på ett naturligt sätt i de vanliga skolämnena.
Det entreprenöriella lärandet är inget nytt....förutom namnet. Många lärare jobbar redan EPL-baserat men man använder sig inte av begreppet. För oss betyder EPL att man låter elever lära på ett annan sätt än det gamla vanliga.......enkelt uttryckt kan man säga att det är mer variation som behövs för att hitta elevers nyfikenhet och intresse.
Om man sen väljer att besöka närsamhället, näringslivet eller hitta verklighetsanknuta uppgifter i klassrummet spelar väl inte så stor roll så länge man har fokus på de kunskapskrav som gäller.
Det kanske faktiskt är dags se det positiva med det entreprnöriella lärandet i skolsammanhang.
Det kanske är dags att se på allt positivt man får tillbaka när man lyfter in EPL på ett naturligt sätt i de vanliga skolämnena.
Det entreprenöriella lärandet är inget nytt....förutom namnet. Många lärare jobbar redan EPL-baserat men man använder sig inte av begreppet. För oss betyder EPL att man låter elever lära på ett annan sätt än det gamla vanliga.......enkelt uttryckt kan man säga att det är mer variation som behövs för att hitta elevers nyfikenhet och intresse.
Om man sen väljer att besöka närsamhället, näringslivet eller hitta verklighetsanknuta uppgifter i klassrummet spelar väl inte så stor roll så länge man har fokus på de kunskapskrav som gäller.
lördag 3 mars 2012
EPL ska man uppleva, känna och göra
Nu har lärarstudenten David har gjort sitt sista entreprenöriella arbetspass tillsammans med våra medarbetare.....åtminstone för den här gången.
Och David är bara en i raden av alla studenter som får ta del av vår EPL-pedagogik......

Och David är bara en i raden av alla studenter som får ta del av vår EPL-pedagogik......

Vi kan nog utan överdrift säga att vi är en av väldigt få praktikskolor i Sverige som kan erbjuda en EPL-pedagogik från början till slut. Att ta emot lärarstudenter är ett av våra absolut viktigaste uppdrag....och det är ett mycket effektivt sätt att sprida vår EPL-pedagogik.
Ett entreprenöriellt förhållningssätt kan man inte ta till sig genom att sitta av timme efter timme med någon dyr inhyrd föreläsare....EPL ska man uppleva, känna och göra i ett praktiskt sammanhang. Och det känns faktiskt extra viktigt att kunna erbjuda våra lärarstudenter ett entreprenöriellt förhållningssätt....eftersom lärarutbildningarna knappast tar upp begreppet.
Vi har sagt det förrut men det tål att upprepas. Ännu så länge har vi inte mött någon lärarstudent som vet vad ett entreprenöriellt lärande innebär.....för det mesta har man inte ens pratat om begreppet.
Lärarutbildningen är bra på många saker men när det gäller EPL kan vi med gott samvete dissa deras kursupplägg
fredag 2 mars 2012
Nu kommer Frejaskolan att bli mer entreprenöriella
Det blev en helt fantastisk avslutning på veckan.....Våra besökare från Frejaskolan i Gnesta gjorde ett mycket gott intryck. Och det är inte varje dag man har möjlighet att prata entreprenöriellt lärande med de som både förstår och vill.
De har lärarna från Frejaskolan i Gnesta ligger helt klart i startgroparna......och visst hoppas vi att vårt heldagsmöte har givit ringar på vattnet......
Det är så här man ska sprida det entreprenöriella förhållningssättet......det är i mötet mellan intresserade pedagoger som det entreprnöriella tänkandet tar fart. Glöm storföreläsningar med tomma ord och färdiga koncept.

Ska man få ett grepp på vår EPL-pedagogik behöver man möta vår medarbetare....och det klart att vi fick till ett sånt möte.

Det är så här man ska sprida det entreprenöriella förhållningssättet......det är i mötet mellan intresserade pedagoger som det entreprnöriella tänkandet tar fart. Glöm storföreläsningar med tomma ord och färdiga koncept.

Ska man få ett grepp på vår EPL-pedagogik behöver man möta vår medarbetare....och det klart att vi fick till ett sånt möte.
Vi, Sara och Johnny, hoppas verkligen att vi gjort entreprenöriella avtryck på våra gäster från Gnesta. Och visst känns det som om Gnesta-trion är på gång och vi är ganska säkra på att deras entreprenöriella startskott går av stapeln inom kort.
Hur som helst så var det ett givande pedagogiskt möte.....med trevliga pedagoger som verkligen vill utvecklas och tänka EPL .
Spridningseffekt
Om ett par timmar får vi besök.....och det är pedagoger och studie- och yrkesvägledare från Gnesta kommun som dyker upp. Dagen till ära har vi naturligtvis snickrat ihop ett entreprenöriellt program som vi ska presentera och vi hoppas på ett givande utbyte.
Det är egentligen helt otroligt vilken spridningseffekt vår blogg har fått.....det är faktiskt genom vårt bloggande som vi får så många bra kontakter......
Först och främst är det pedagoger och utvecklingsledare runt om i hela Sverige som hör av sig. Men det är även politiker och företagare som tar kontakt.
Om drygt en vecka är det dags för nästa EPL-utbyte....då är vi inbjudna av skolnämden och förhoppningsvis får vi känna politikerna på pulsen.
.
Det är egentligen helt otroligt vilken spridningseffekt vår blogg har fått.....det är faktiskt genom vårt bloggande som vi får så många bra kontakter......
Först och främst är det pedagoger och utvecklingsledare runt om i hela Sverige som hör av sig. Men det är även politiker och företagare som tar kontakt.
Om drygt en vecka är det dags för nästa EPL-utbyte....då är vi inbjudna av skolnämden och förhoppningsvis får vi känna politikerna på pulsen.
.
torsdag 1 mars 2012
Balans mellan teori och praktik ger resultat
Nu är grupperna igång....och det blev en kanonstart. Intresset är stort och idéerna är många.
Redan under första arbetspasset är det många som har nytta av sina teoretiska kunskaper i samhällsekonomin.....att man dessutom får omsätta sina kunskaper i praktisk handling gör inte saken sämre.
Och det är ju just balansen mellan det teoretiska, praktiska och verklighetsanknutna som ingår som viktiga delar i vårt entreprenöriella förhållningssätt.
Linnea ser till att ta plats i sin grupp. Hon vet vad hon vill och hon är helt klart inriktad på att bli en vinnare.

Jesper och Markus ingår i en stark grupp. Till sin hjälp har man Gustav som inte är med på bild just idag.
Redan under första arbetspasset är det många som har nytta av sina teoretiska kunskaper i samhällsekonomin.....att man dessutom får omsätta sina kunskaper i praktisk handling gör inte saken sämre.
Och det är ju just balansen mellan det teoretiska, praktiska och verklighetsanknutna som ingår som viktiga delar i vårt entreprenöriella förhållningssätt.


Jesper och Markus ingår i en stark grupp. Till sin hjälp har man Gustav som inte är med på bild just idag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)