Entreprenöriellt lärande gör skillnad

måndag 31 mars 2014

Välkommen in vår entreprenöriella värld

Nu hälsar vi ännu en student välkommen in vår entreprenöriella värld. Den här gången är det Johan som ska testa sina vingar tillsammans med våra sjuor.

Johan kommer att ta tag i samhällskunskapen och redan nu finns tankar på en kreativ del kring lag och rätt.....kul tycker vi, Sara och Johnny.

Om sanningen ska fram så har nog inte en enda student kunnat ta sig igenom våra entreprenöriella ögon. Hos oss är alla entreprenöriella var sig det handlar om våra medarbetare, lärarstudenter eller pedagoger.

torsdag 27 mars 2014

Entreprenöriella vindar hos våra sjuor

Ännu ett entreprenöriellt arbetspass har genomförts med våra sjuor. Det blåste en vind av kreativitet när våra medarbetare tog sig an den praktiska delen av triangelhandeln idag.

Teori har varvats med praktik samtidigt som lim, papper, ståltråd och vattenfärger har flödat.

Om man vill jobba entreprenöriellt i skolan är det bra med hjälpsamma kollegor....och det har vi.
Stort tack till Göran och Liselotte som bidragit med diverse kreativt material.

Många kreativa händer

Precisionsjobb
Göran har bidragit material från träslöjden
Liselotte på besök i den kreativa röran

Felice fixar det sista

Triangelhandelns varor

Idéerna är många

onsdag 26 mars 2014

Mötesplats för entreprenöriell pedagogik

Skapandet fortsätter i morgon och vi hoppas på lika bra diskussoner kring orsaker och konsekvenser när det gäller triangelhandeln.



Men entreprenöriellt lärande handlar ju inte bara om att arbeta praktiskt. Planer finns att arrangera en mötesplats där yngre elever får en försmak av högstadiets entreprenöriella pedagogik.

tisdag 25 mars 2014

Kreativ storm

Dagens uppdrag var att tillverka handelsvaror i miniatyr för att visa på triangelhandeln. Vilket härligt kreativt hav det blev. Utmaningen antogs av alla medarbetare och idéerna flödade.
Tilde och Louise ansvarar för kartans utformning

Kreativ process:  Fartyg, frukt och verktyg i miniatyr
Att jobba och skapa med händerna ger extra tyngd åt den inre motivationen. Men det mest intressanta är nog att man kan komma åt elevernas inre tankar och kunskaper genom praktisk handling.

Vi, Sara och Johnny, fick genomgående bra samtal där den historiska lärprocessen stod i centrum

måndag 24 mars 2014

Entreprenöriell historieundervisning

Nu är det bara ett par timmar kvar innan de teoretiska kunskaperna kring triangelhandeln förvandlas till praktisk handling.

Våra 7:or kommer att fånga upp triangelhandeln med hjälp av träklotsar, lim, färg, tyg och annat smått och gott. Men det kommer också att produceras skyltar som berättar vad som händer......orsaker och konsekvenser för vem och vilka.



Entreprenöriellt förhållningssätt handlar ju bland annat om att lära på andra sätt...att skapa med händerna, samarbeta med andra och ta eget ansvar är bara några exempel.

torsdag 20 mars 2014

Ansvar, kreativitet och tänka nytt

Idag fick våra 9:or besök från fyra engagerade entreprenörer. Den här gången var det ett gäng entusiastiska tjej som kom för att få niorna att nappa på att fixa sitt eget sommarjobb.



Idéen är ju toppen och den ligger faktiskt helt i linje med vår pedagogiska koncept i många delar....ansvar, kreativitet och tänka nytt.

Vi, Sara och Johnny, är ju alltid positiva till inslag av den här sorten. Självklart låter vi engagerade entreprenörer komma till oss för att presentera sina tankar. Men det som gör oss lite upprörda är att flera skolor är tveksamma till släppa in entreprenöriella besök i klassrummen, trots att kommunen skjuter till en del pengar.

Tummen ner för de skolor och skolledare som inte kan tänka mer utanför boxen.....och det i en kommun som tycker att man är på gång med det entreprenöriella förhållningssättet i skolan.

Hur som helst så var sommarlovsentreprenörerna ett välkommet inslag på dagens so-pass.

onsdag 19 mars 2014

Vi erbjuder det som lärarutbildningen inte ger

Marie, vår lärarstudent, har fått ansvaret att hitta ett bra pedagogiskt grepp när det gäller Kalla kriget. Och precis som alltid så måste våra medarbetare ha en teoretisk bas att utgå i från och så blir det den här gången också.

Vårt mål är ju  att stötta våra lärarstudenter samtidigt som vi diskuterar pedagogik och didaktik. Vi, Sara och Johnny, har bestämt oss för att erbjuda det som lärarutbildningen inte ger...nämligen ett entreprenöriellt förhållningssätt i de samhällsorienterade ämnena.

Genom åren har vi tagit emot en mängd studenter och vi kan med gott samvete säga att vi bidragit till att många blivande lärare har EPL-pedagogiken med sig i bagaget.