Vi, Sara och Johnny, försöker nästan alltid göra det som andra inte gör. Härom dagen kunde man läsa i UNT att elevers lust att lära minskar men det håller vi inte med om.
Vi kan med gott samvete säga att våra elevers lust att lära ökar.......genom vår entreprenöriella förhållningssätt har vi fått många fler elever som visar intresse och engagemang.
Och egentligen är det inte så stora förändringar som behövs. Vårt recept bygger på större delaktighet, höga förväntningar samtidigt som man få omsätta sina abstrakta teoretiska kunskaper till praktisk handling.
Den stora vinsten är inte bara högre resultat, det entreprenöriella förhållningssättet skapar variation för både våra medarbetare och för oss.
Den största skillnaden är nog att du som pedagog hela tiden måste träna dig i att tänka nytt. Det går inte längre att ta fram samma gamla pärm från hyllan och köra på som du alltid har gjort. Men när du väl har tagit dig över den tröskeln så vill du aldrig mer tillbaka till ditt gamla lärar-jag.

Entreprenöriellt lärande gör skillnad
måndag 30 april 2012
söndag 29 april 2012
Plywood, vetemjöl, salt och vatten
Det finns nästan lika många olika pedagogiska modeller som det finns lärare......och var och en får väl bli salig på sitt. Vi, Sara och Johnny, har både hittat och utvecklat EPL-pedagogiken. Vi inte bara tror på den...vi vet att den fungerar.
Men vad är det då som kännetecknar en pedagogik som är framgångsrik? Jo, det är en pedagogik som skapar engagemang, sammanhang och tillhörighet. Vi har hittat fram till vårt sätt....att man som medarbetare tillsammans med oss får omsätta den teoretiska kunskapen till praktiskt handling. Och i bland betyder det att vi når våra kunskapskrav utanför skolan. Men det viktigaste är faktiskt att skapa variation.
Just nu funderar vi på hur vi med våra 65 åttor ska kunna få en djupare förståelse av de landskap som finns i kartboken. Hur ska vi få våra medarbetare att kunna leva sig in i den topografiska kartan????
Vi har inte något färdigt svar men med hjälp av plywood, vetemjöl, salt och vatten så kommer det att bli någonting annorlunda. Det här kommer att bli ett sätt att gå från det abstrakta till det konkreta.
Men vad är det då som kännetecknar en pedagogik som är framgångsrik? Jo, det är en pedagogik som skapar engagemang, sammanhang och tillhörighet. Vi har hittat fram till vårt sätt....att man som medarbetare tillsammans med oss får omsätta den teoretiska kunskapen till praktiskt handling. Och i bland betyder det att vi når våra kunskapskrav utanför skolan. Men det viktigaste är faktiskt att skapa variation.
Just nu funderar vi på hur vi med våra 65 åttor ska kunna få en djupare förståelse av de landskap som finns i kartboken. Hur ska vi få våra medarbetare att kunna leva sig in i den topografiska kartan????
Vi har inte något färdigt svar men med hjälp av plywood, vetemjöl, salt och vatten så kommer det att bli någonting annorlunda. Det här kommer att bli ett sätt att gå från det abstrakta till det konkreta.
lördag 28 april 2012
Vi som EPL-pedagoger får ett guldläge.....
I dag är Uppsala Nya Tidnings huvudnyhet att eleverslust att lära minskar. Och det är någonting som gäller först och främst på högstadiet enligt den enkätundersökning som är gjord på skolor i Uppsala län
Men det finns kommuner som lyckas bättre och de som inte när särskilt högt. Och tyvärr är Enköpingseleverna de som är minst nyfikna enligt enkäten.
Men det går att få fart på intresset.....ett sätt är ju att man som pedagog erbjuder fler sätt att visa sina kunskaper på. Och det är också det som är en del av vår EPL-pedagogik. Lärande samtal är ett alternativ som våra medarbetare ofta väljer. " Det är lättare att visa vad man kan när man pratar än när man skriver" Att man dessutom kan få sitta i en lugn och avslappnad miljö gör inte saken sämre.
Och vi som EPL-pedagoger får ett guldläge att få syn på de djupa kunskapskvaliteter som väldigt många av våra medarbetere besitter.
Att få resonera kring Sveriges neutralitet under andra världskriget är ett bra exempel där vi som pedagoger kan ställa följdfrågor under samtalets gång...Hur tänker du kring det?....Hur menar du?.....Vilka konsekvenser kan du se?....
Och det här är ETT sätt att både höja lusten, nyfikenheten och intresset samtidigt som resultaten höjs.
I Knivsta kommun har man helt andra resultat jämfört med Enköping. Och om man ska tro utbildingschefen Peter Svanttesson så beror det hur engagerade och nytänkande pedgoger man har. ".....har man inte lärare som matchar de ungas lust att lära så går det ändå inte, då tappar barnen lusten".
Men det finns kommuner som lyckas bättre och de som inte när särskilt högt. Och tyvärr är Enköpingseleverna de som är minst nyfikna enligt enkäten.
Men det går att få fart på intresset.....ett sätt är ju att man som pedagog erbjuder fler sätt att visa sina kunskaper på. Och det är också det som är en del av vår EPL-pedagogik. Lärande samtal är ett alternativ som våra medarbetare ofta väljer. " Det är lättare att visa vad man kan när man pratar än när man skriver" Att man dessutom kan få sitta i en lugn och avslappnad miljö gör inte saken sämre.
Och vi som EPL-pedagoger får ett guldläge att få syn på de djupa kunskapskvaliteter som väldigt många av våra medarbetere besitter.
Att få resonera kring Sveriges neutralitet under andra världskriget är ett bra exempel där vi som pedagoger kan ställa följdfrågor under samtalets gång...Hur tänker du kring det?....Hur menar du?.....Vilka konsekvenser kan du se?....
Och det här är ETT sätt att både höja lusten, nyfikenheten och intresset samtidigt som resultaten höjs.
I Knivsta kommun har man helt andra resultat jämfört med Enköping. Och om man ska tro utbildingschefen Peter Svanttesson så beror det hur engagerade och nytänkande pedgoger man har. ".....har man inte lärare som matchar de ungas lust att lära så går det ändå inte, då tappar barnen lusten".
fredag 27 april 2012
Lugn och avspänd miljö
En del av det entreprenöriella förhållningssättet går faktiskt ut på att man ska kunna erbjudas möjligheten att visa sina kunskaper på flera olika sätt. Och i dag ska våra drygt sextio medarbetare i nian göra just det.....
Alla kommer att erbjudas sitt personliga sätt att visa vad man kan när det gäller andra världskriget. Det kommer att bli presentationer av olika slag, tidslinjer med begrepp, uppsatser och lärande samtal samt en hel del andra spännande varianter.
Lärande samtal är någonting som vi började erbjuda i höstas......och det blir mer och mer populärt.
Tänk dig själv att få sitta i en lugn och avspänd miljö och diskutera......Vi, Sara och Johnny, är samtalsledare med fokus på kunskapskraven. Utgångspunkten blir en tidslinje och en "hög" med inplastade begrepp och sen är vi i gång. Det här är ett bra exempel på entreprenöriellt lärande och på köpet får vi nöjda och motiverade medarbetare.
Alla kommer att erbjudas sitt personliga sätt att visa vad man kan när det gäller andra världskriget. Det kommer att bli presentationer av olika slag, tidslinjer med begrepp, uppsatser och lärande samtal samt en hel del andra spännande varianter.
Lärande samtal är någonting som vi började erbjuda i höstas......och det blir mer och mer populärt.
Tänk dig själv att få sitta i en lugn och avspänd miljö och diskutera......Vi, Sara och Johnny, är samtalsledare med fokus på kunskapskraven. Utgångspunkten blir en tidslinje och en "hög" med inplastade begrepp och sen är vi i gång. Det här är ett bra exempel på entreprenöriellt lärande och på köpet får vi nöjda och motiverade medarbetare.
torsdag 26 april 2012
Läroplan, kursplaner och EPL
Den nya läroplanen och de nya kursplanerna har snart varit igång i ett helt läsår. Och precis som tidigare finns det entreprenöriella lärandet med.....men nu är det ännu tydligare.
Att vi, Sara och Johnny, kör EPL fullt ut börjar bli ganska känt. Men hur går det i övriga skolor och kommuner. Om vi tittar ut över vår horisont så märks absolut ingen skillnad. Det pratas inte EPL bland pedagoger och det märks inte i undervisningssituationerna i någon större omfattning.
Det verkar inte som om de dyrbara satsningar som görs spelar någon roll....av någon anledning så händer mycket lite eller ingenting på den entreprenöriellla fronten i skolan.
Visst kan man lätt få uppfattningen att det entreprenöriella förhållningssättet har slagit väl ut, åtminstone om man surfar runt på olika kommuners hemsidor. Men om man gör stickprov bland pedagogerna så får ändrar man snabbt uppfattning.
Att vi, Sara och Johnny, kör EPL fullt ut börjar bli ganska känt. Men hur går det i övriga skolor och kommuner. Om vi tittar ut över vår horisont så märks absolut ingen skillnad. Det pratas inte EPL bland pedagoger och det märks inte i undervisningssituationerna i någon större omfattning.
Det verkar inte som om de dyrbara satsningar som görs spelar någon roll....av någon anledning så händer mycket lite eller ingenting på den entreprenöriellla fronten i skolan.
Visst kan man lätt få uppfattningen att det entreprenöriella förhållningssättet har slagit väl ut, åtminstone om man surfar runt på olika kommuners hemsidor. Men om man gör stickprov bland pedagogerna så får ändrar man snabbt uppfattning.
onsdag 25 april 2012
Man måste vara lite annorlunda
Att vara två pedagoger som driver åt samma håll är en enorm styrka. Det positiva för oss är ju att vi har ett gemensamt intresse att både driva och utveckla det entreprenöriella lärandet....Och dessutom är vi beredda att både tänka nytt och lägga ner mer tid än vad många pedagoger kan tänka sig.
Vi, Sara och Johnny, vet vid det här laget att vi har utvecklat det entreprenöriella förhållningssättet men vi vet också att vi under de här åren har haft en fantastisk personlig utvecklingsresa.
Men det är först när man behöver ta hjälp av en vikarie som man inser att vi tänker lite annorlunda, gör lite annorlunda och prioriterar vår tid lite annorlunda.
Självklart går det mesta att lösa men tanken slår oss att ska man kunna bli en EPL-pedagog så måste man göra och på så sätt skaffa sig erfarenhet.....det räcker inte med att sitta på konferenser eller på andra möten och bara lyssna och nicka igenkännande.
Vi, Sara och Johnny, vet vid det här laget att vi har utvecklat det entreprenöriella förhållningssättet men vi vet också att vi under de här åren har haft en fantastisk personlig utvecklingsresa.
Men det är först när man behöver ta hjälp av en vikarie som man inser att vi tänker lite annorlunda, gör lite annorlunda och prioriterar vår tid lite annorlunda.
Självklart går det mesta att lösa men tanken slår oss att ska man kunna bli en EPL-pedagog så måste man göra och på så sätt skaffa sig erfarenhet.....det räcker inte med att sitta på konferenser eller på andra möten och bara lyssna och nicka igenkännande.
tisdag 24 april 2012
Ungt företagande i alla ära men.....
Våra medarbetare är värda alla den uppmärksamhet som de kan få efter det entreprenöriella stordådet i fredags på företagsmässan.....
och så här väljer Enköpings kommun att göra sin presentation av de unga entreprenörerna.

Ungt företagande i alla ära men ska man uppfylla skolans kunskapskrav i samhällskunskap, historia, religion och geografi krävs en hel del till.
Just nu hoppas vi på ett samarbete med försvaret i Enköping. Första kontakterna har redan tagits och så här långt är det övervägande positiva vibbar. Tanken är att vi ska få till ett samarbete som varar under en lite längre tid.
och så här väljer Enköpings kommun att göra sin presentation av de unga entreprenörerna.

Ungt företagande i alla ära men ska man uppfylla skolans kunskapskrav i samhällskunskap, historia, religion och geografi krävs en hel del till.
Just nu hoppas vi på ett samarbete med försvaret i Enköping. Första kontakterna har redan tagits och så här långt är det övervägande positiva vibbar. Tanken är att vi ska få till ett samarbete som varar under en lite längre tid.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)