Entreprenöriellt lärande gör skillnad

lördag 31 mars 2012

Entreprenöriell starthjälp

Den som vill utveckla det entreprenöriella lärandet måste ta tillvara de möjligheter som den formativa bedömningen ger. Men det är också här som många pedagoger inte vågar ta steget fullt ut.

Vi, Sara och Johnny, började tänka EPL och formativ bedömning i liten skala.....och sen har den positiva utvecklingen dragit iväg till höjder som ingen av oss hade kunnat tänka sig. Vårt tips är att du måste våga......

Den som vill börja tänka EPL och formativ bedömning kan behöva lite starthjälp. Och Christian Lundahl reder ut begreppen summativ och formativ på ett utmärkt sätt.

fredag 30 mars 2012

Ett lysande exempel

Fredag är alltid en bra dag men just den här fredagen kanske är lite extra bra.. Just nu väntar våra medarbetare på ett välförtjänt påsklov.

Men alla kommer nog inte att lägga skolarbetet på hyllan. Direkt efter lovet ska flera av våra unga entreprenörer presentera sin affärsidé inför företagarna. Och ska man komma någonstans så måste man vara väl förberedd.......

Det här är ju ett bra exempel på att den egna driv kraften gör att man väljer att använda en del av påsklovet till skoluppgifter. Och presentationen inför företagarna är helt frivillig.....

Vi, Sara och Johnny, vet att entreprenöriellt lärande gör skillnad och det här är ett lysande exempel på det.

torsdag 29 mars 2012

Att vara lärare är hur kreativt som helst

Att uppmuntra egna idéer och kreativt tänkande är första steget för att få fart på det entreprenöriella lärandet i skolan. Och den enda som krävs är att man som pedagog vågar släppa lite på kontrollen.......

Efter påsklovet kommer våra nior att starta upp med andra världskriget och judendomen. Vi, Sara och Johnny, står för strukturen, innehållet och de didaktiska valen.

Men våra medarbetare ska i allra högsta grad få vara delaktiga. Redan nu har man börjat fundera på hur man vill visa sina kunskaper.....

Våra medarbetare i nian vet att det gäller att visa vad man kan. Men hur man gör kommer inte att vara avgörande. Om vi känner våra medarbetare rätt så kommer de att komma med många olika spännande förslag och sen är det upp till oss att göra någonting ut av dem.

Friheten att skapa någonting nytt är egentligen hur stor som helst så länge man har koll på styrdokumenten.......att vara lärare är hur kreativt som helst

onsdag 28 mars 2012

I bagaget har man ett baspaket med ekonomi.....

Flera kommuner i Uppland anordnar projektet sommarlovsentreprenörerna.......att man som ung entreprenör får ett litet startbidrag för att drag igång något eget sommarjobb. Dessutom får man oftast ett startkit i form av en kick-off och bra handledning

Det här är ju ett toppenalternativ för de som inte lyckas hitta ett vanligt sommarjobb. Men det finns en liten baksida också.......de här gäller bara för ungdomar i gymnasiet vilket är lite slöseri med resurser.

Vi, Sara och Johnny, lägger varje år en bra grund för våra níor att starta eget. I bagaget har man ett teoretiskt baspaket med ekonomi och man har jobbat fram en egen affärsidé som man har testat både hos affärsbankerna och hos Nyföretagarcentrum.

Om man vill få fram fler kreativa ungdomar kanske det är dags att se över vem och vilka som får möjligheten. att bli en sommarlovsentreprenör........

tisdag 27 mars 2012

Varje elevs kunskaper ska komma fram på bästa sätt.

Att vara med och debattera kring kunskapssyn och bedömning är viktigt om man vill hjälpa till att lyfta det entreprenöriella lärandet i skolan.

Vårt motto är precis som repliken på vår insändare: Varje elevs kunskaper ska komma fram på bästa sätt.
Den här repliken publicerades i gårdagens nummer av Enköpingsposten. Men våra åsikter och tankar finns på många fler arenor......inlägg i bloggar, kommentarer i artiklar och sist men inte minst så författar vi egna debatterade texter kring EPL i skolan.

Vårt skrivande gör också att vi syns i stora delar av landet......och det i sin tur generarar många värdefulla kontakter.

måndag 26 mars 2012

Gör någonting bra av dina motgångar

Debatten kring ungas arbetslöshet kan nog ingen missa......och de olika partierna har olika recept på att lösa problemet. Självklart är det ett problem med så många utanför arbetsmarknaden. Och lika självklart så behövs en hel del åtgärder.

Men det behövs också mer framtidstro hos många ungdomar, att någon lyssnar och tar tillvara på alla goda idéer som finns. Och det är här som det entreprenöriella lärandet kan vara en bidragande faktor. Den som tidigt har fått lära sig se möjligheter, lösa problem och vara kreativ har större möjligheter att ta motgångar och gör någonting bra utav dem.

Vi, Sara och Johnny, som vill se möjligheterna är glada att det entreprenöriella förhållningssättet nu finns inskrivet i skolans styrdokument. Det kommer att göra skillnad även om det kommer att ta lite tid.

söndag 25 mars 2012

EPL handlar om att göra världen begriplig för fler

Entreprenöriellt lärande handlar egentligen om att göra världen mer begriplig för fler.....att alla elever ska få fler infallsvinklar för att lära sig på bästa sätt.

Entreprenöriellt lärande handlar också om att abstrakta teorier ska få landa i ett praktiskt sammanhang.

Mot den bakgrunden borde EPL vara en självklarhet bland alla pedagoger . Men världen ser inte riktigt ut så.....Av någon anledning så finns det ett motstånd hos en stor del av lärarkåren.

Vi, Sara och Johnny, har bestämt oss sprida det entreprenöriella lärandet på så många arenor som möjligt. Men vi har också bestämt oss för att lägga vår tid, kraft och energi på de som verkligen vill.