Den teoretiska basen är avklarad och nu är det praktiskt handling som gäller.....Efter lunch kommer våra 60 medarbetare att träffas. Det är nu man ska visa att man verkligen har förstått alla ekonomiska begrepp och teorier......
Och man ska visa det genom att vara hur entreprenöriell som helst. Det är nu som affärsidéer och affärsplaner ska smidas.
Vi, Sara och Johnny, tror på en kanonstart.....och vi vet att många redan nu är laddade och fulla av kreativitet och idéer. Vårt koncept har en tydlig struktur för att vi ska få fart på våra unga "företagare". I dag går vi igenom steg 1 och steg 2.......
På start fältet står 15 ekipage med tre till fyra medarbetare i varje lag. Det här kommer att bli spännande och ingen vet hur det kommer att sluta.

Entreprenöriellt lärande gör skillnad
onsdag 29 februari 2012
tisdag 28 februari 2012
Det finns fortfarande mycket kvar att göra
Över 600 blogginlägg har det blivit sedan vi startade vår EPL-blogg för ett par år sedan. Och vi bloggar naturligtvis om våra medarbetares vardag.....
Men vi, Sara och Johnny, vill även vara med i den pedagogiska debatten när det gäller det entreprenöriella lärandet. För nog är det så att det fortfarande finns mycket kvar att göra......
Allt för mycket traditionellt tänk finns fortfarande lagrat i väggarna både hos utvecklingsstrategerna i kommunerna, hos skolledningar och hos pedagoger runt om i landet.
Av någon anledning krånglar man till någonting som skolan egentligen redan kan. En stor del av den entreprenöriella verksamheten har ju funnits i skolan länge...men den har gömts under andra namn.
Men vi, Sara och Johnny, vill även vara med i den pedagogiska debatten när det gäller det entreprenöriella lärandet. För nog är det så att det fortfarande finns mycket kvar att göra......
Allt för mycket traditionellt tänk finns fortfarande lagrat i väggarna både hos utvecklingsstrategerna i kommunerna, hos skolledningar och hos pedagoger runt om i landet.
Av någon anledning krånglar man till någonting som skolan egentligen redan kan. En stor del av den entreprenöriella verksamheten har ju funnits i skolan länge...men den har gömts under andra namn.
måndag 27 februari 2012
Att skriva en insändare kändes som självklart
Om skolan ska få öka det entreprenöriella lärandet behöver man ha goda relationter med närsamhället och de lokala företagarna. Och bra relationer är någonting man skapar.......

Och med hjälp av våra unga medarbetare har vi under de senaste åren fått till ett bra relationer med näringslivet. Självklart är vi rädda om våra kontakter men vi vill även visa andra att det går att gå till ett bra samarbete om man bara vill.....
Att skriva en insändare i Ena-Håbotidningen kändes som självklart Enköpings företagare är verkligen värda en stor eloge när det gäller att möta våra medarbetare på ett professionellt sätt.

Och med hjälp av våra unga medarbetare har vi under de senaste åren fått till ett bra relationer med näringslivet. Självklart är vi rädda om våra kontakter men vi vill även visa andra att det går att gå till ett bra samarbete om man bara vill.....
Att skriva en insändare i Ena-Håbotidningen kändes som självklart Enköpings företagare är verkligen värda en stor eloge när det gäller att möta våra medarbetare på ett professionellt sätt.
söndag 26 februari 2012
Entreprenör är ingenting man är.......
Entreprenör är ingenting man är. Det är någonting man bli i samspel med sin omgivning, säger forskaren Randi Bredvold. Läs reportage här.
Att entreprenörskap i skolan riskerar att hamna utanför skolans ordinarie undervisning har vi nämnt tidigare. Och det är också någonting som nämns i den här artikeln.
Men vi ska i alla falla göra vad som går för att få med det entreprenöriella lärandet som en helhet. Och det enkla är ofta det bäst. Man ska inte krångla till det och tro att man alltid måste jobba i stora projekt. Vi har kommit en bit på våg men självklart kan man nå ett par steg till.
Att entreprenörskap i skolan riskerar att hamna utanför skolans ordinarie undervisning har vi nämnt tidigare. Och det är också någonting som nämns i den här artikeln.
Men vi ska i alla falla göra vad som går för att få med det entreprenöriella lärandet som en helhet. Och det enkla är ofta det bäst. Man ska inte krångla till det och tro att man alltid måste jobba i stora projekt. Vi har kommit en bit på våg men självklart kan man nå ett par steg till.
lördag 25 februari 2012
Forkare dömer ut skolan
Skolan är för snävt inriktad på teoretiska studier säger forskaren Anders Forslund i dagens DN.
Och tankarna är inte på något sätt nya....de dyker upp i media med jämna mellanrum.
Vi, Sara och Johnny, ser det entreprenöriella förhållningssättet som ett bra verktyg för att balansera teori och praktik.
Vår uppfattning är ganska klar....alla våra medarbetare gör stora framsteg när man får omsätta sina teoretiska kunskaper i praktisk handling.
Och det är också en viktig beståndsdel del i vårt EPL-koncept
fredag 24 februari 2012
Skola och näringsliv=sant
"Skolan näringslivets viktigaste leverantör" skriver Svenskt Näringsliv......Men vi tycker även att man kan vända på resonemanget.

Näringslivet är en viktigt leverantör i skolan. Under våra fyra år med det entreprenöriella förhållningssättet så har det blivit många kontakter med det lokala näringslivet. Och det är våra medarbetare som tagit kontakterna......
Och det bästa av allt är nog att företagarna nästan alltid ställer upp. Men det är skolan som måste ta första steget.
En bra början är faktiskt att bjuda in företagarna till skolan......och vi har gjort det många gånger. Och det kommer att bli många gånger till.

Näringslivet är en viktigt leverantör i skolan. Under våra fyra år med det entreprenöriella förhållningssättet så har det blivit många kontakter med det lokala näringslivet. Och det är våra medarbetare som tagit kontakterna......
Och det bästa av allt är nog att företagarna nästan alltid ställer upp. Men det är skolan som måste ta första steget.
En bra början är faktiskt att bjuda in företagarna till skolan......och vi har gjort det många gånger. Och det kommer att bli många gånger till.
torsdag 23 februari 2012
Vi sitter inte inne med svaret
Under sportlovet har kommunen arrangerat lovskola för elever som behöver extra stöttning....och visst är det ett jättebra initiativ. Det här betyder också att pedagoger från i stort sett alla kommunens högstadieskolor möts. Och självklart blir det en del pedgogiska diskussioner.
Genom att möta pedagoger från andra skolor får man ganska snart en uppfattning hur det står till med det entreprenöriella lärandet i kommunen.
...........entreprenörskap i skolan har långt kvar innan det ser dagens ljus i alla skolor och årskurser. Intresset är faktiskt ganska svalt. Visst finns det de som har gjort ett och annat försök. Men det blir inte mer en ett projekt över någon vecka.Varför är det så?
Det både pågår och har varit entreprenöriella satsningar för både pedagoger och elever. Men varför händer det ingenting? Vi sitter inte inne med svaret....men just nu känns det som om satsade pengar rinner iväg åt fel håll. Egentligen borde det vara tvärt om.
Entreprenröiellt lärande borde passa alla. Det går att anpassa till både elever, ämnen och pedagoger. Det är enkelt att integrera i de flesta ämen.
Sist men inte minst så är det gratis samtidigt som många elever har möjlighet att nå högre kunskapskrav.
Genom att möta pedagoger från andra skolor får man ganska snart en uppfattning hur det står till med det entreprenöriella lärandet i kommunen.
...........entreprenörskap i skolan har långt kvar innan det ser dagens ljus i alla skolor och årskurser. Intresset är faktiskt ganska svalt. Visst finns det de som har gjort ett och annat försök. Men det blir inte mer en ett projekt över någon vecka.Varför är det så?
Det både pågår och har varit entreprenöriella satsningar för både pedagoger och elever. Men varför händer det ingenting? Vi sitter inte inne med svaret....men just nu känns det som om satsade pengar rinner iväg åt fel håll. Egentligen borde det vara tvärt om.
Entreprenröiellt lärande borde passa alla. Det går att anpassa till både elever, ämnen och pedagoger. Det är enkelt att integrera i de flesta ämen.
Sist men inte minst så är det gratis samtidigt som många elever har möjlighet att nå högre kunskapskrav.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)