Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 7 juni 2012

Kaos i den pedagogiska hjärnan

Sommarlovet närmar sig och vi, Sara och Johnny, kan snart summera ihop arbetsåret. Men först ska våra medarbetare få ännu en möjlighet att utvärdera det entreprenöriella förhållningssättet.

Att få tycka till om undervisningen är någonting som alla våra medarbetare gör löpande. Och därför har vi ganska bra koll på vad som är bra och vad som kan utvecklas.......

En av våra främsta styrkor är att ta tillvara på de synpunkter som kommer in till oss. Det betyder att det är vi pedagoger som snabbt måste tänka nytt och våga förändra, ofta från en dag till en annan. Visst kan det skapa lite kaos i den pedagogiska hjärnan i bland men det brukar bli både annorlunda och bra innan vi är klara.

För hur mycket pedagog man än tycker sig vara så har man inte facit på hur undervisningen ska kunna passa alla på bästa sätt. Det handlar helt enkelt om ett bra samspel mellan lärare och elev.

Genom åren har vi fått enormt många bra tips av våra medarbetare när det gäller att förändra sättet att undervisa......och det är också lyhördheten som är en av våra framgångsfaktorer med EPL-pedagogiken.

onsdag 6 juni 2012

Många sätt att nå målet

Det förs ganska ofta en debatt i media kring vilka kunskaper elever behöver ha med sig ut på arbetsmarknaden. Och ganska ofta verkar man tro att det är pedagogerna som sitter inne med facit.....Alltså att det skulle finnas ett specifikt kunskapsstoff som ska bankas hos eleverna. Men riktigt så enkelt är det inte.

Och det är definitivt inte det som arbetsgivarna förväntar sig av den unga arbetskraften Det man däremot behöver är ungdomar som har en stabil teoretisk bas och en entreprenöriell förmåga som man kan använda i nya sammanhang. Och det är faktiskt det här som är en del av skolans uppdrag.

Vi, Sara och Johnny, ger våra medarbetare verktyg för att bli självständiga individer. Och visst kan det hända att det blir en omväg ibland. Men en omväg kan bli en genväg om den utvärderas och tas tillvara på rätt sätt. Och det är ju det som är poängen med EPL-pedagogiken....att det finns så många sätt nå målet

tisdag 5 juni 2012

Ett proffsigt reportage av EP

Enköpingsposten såg till att det blev ett bra reportage från dagen i kommunhuset. Man fick med ett proffsigt inslag som belyste förintelsen och Tobias Rawet.




Alla våra medarbetare var oerhört nöjda efter dagen. Och många kände att man lärt sig väldigt mycket mer än att läsa texter ur någon lärobok eller se på någon film.

Men det är också det här som kännetecknar vår EPL-pedagogik.......att man kan lära sig i väldigt många fler miljöer än i skolan.



Vi, Sara och Johnny, har fått en väldigt bra kontakt med Rawet och den 21 maj 2013 är han tillbaka och besöker nästa års nior.



måndag 4 juni 2012

Det gälller att lyfta blicken för att se vad som behöver utvecklas

Terminen lider mot sitt slut och allt börjar gå i ett lugnare tempo. Men vi, Sara och Johnny, har inte trappat ner på planerna för våra medarbetare.

Det som skiljer en entreprenöriell pedagog mot en mer traditionell är konsten att kunna blicka lite längre fram. Att ta hitta nya kontakter tar tid och det kan behövas några personliga besök innan allt är på plats.

Vi har redan planer för hösten....ett samarbete med en av kommunens största arbetsgivare är på gång. Men vi har även några intressanta förelsäsare inbokade för våren 2013.

Vårt motto är att hela tiden lyfta blicken för att se vad som behöver utvecklas.

söndag 3 juni 2012

Man verkar göra fel saker

Hur ska man få högstadieelever så nyfikna på skolarbetet att de får lust att lära sig mer? De är en av de frågeställningar som Uppsala kommun har haft med i sin stora undersökning i de olika pedagogiska verksamheterna.

Och precis som i Enköping så så visar resultatet att mer än hälften av högstadieeleverna går till skolan varje dag utan att känna lust att lära sig mer.....ett minst sagt bedrövligt resultat.

Undersökningar i alla ära men vad gör man åt problemet? Och om man nu gör någonting så verkar man göra fel saker. För visst känns det som om skolan inte hänger med i den pedagogiska utvecklingen. Det är dags att förnya sig, det håller inte att hela tiden pressa in mera av samma sak.

Vi, Sara och Johnny, är övertygade om att undervisningsmetoderna behöver förnyas. Den gamla klassiska katderundervisingen behöver trimmas upp rejält.....och vi vet att det går.

Under snart fem årstid har vi lagt all krut på det entreprenöriella förhållningssättet. Alltså att vi hela tiden försöker att göra vår undervisning så verklighetsanpassad som möjligt samtidigt som vi ger varje medarbetare ett individuellt upplägg om det gynnar hans eller hennes lärande.

Och varje utvärdering säger samma saker. Vi har fått många fler motiverade medarbetare som når längre i sin kunskapsutveckling......Och med den responsen är det givet att vi tänker fortsätta med EPL-pedagogiken.

lördag 2 juni 2012

Svt var på plats hela dagen

Svt var med oss under hela dagen i fullmäktigesalen. Och visst är det lite annorlunda jämfört med ett vanligt arbetspass. Men det är ju också det här som är en del av det entrprenöriella.....att kunna jobba i skarpt läge.

Vi, Sara och Johnny vill verkligen skicka en eloge till våra medarbetare. Alla bidrog med hela sitt register och man visade sina absolut främsta kvaliteter.

I år är det faktiskt fjärde året i rad som Tobias Rawet kommer till oss och berättar om förintelsen. Och det är fantastiskt roligt att vi fått till ett så bra samarbeta med Rawet, han månar verkligen om medarbetarna på Bergvreten. Självklart har vi redan bokat in nästa besök som blir i maj nästa år.


Christoffer från Svt och Tobias Rawet pratar igenom inspelningen


TV-teamet är rutinerade och man vet precis hur man vill ha det

Tre stora kameror och lampor fanns på plats i fullmäktigesalen



Det blev rast mellan föreläsning och frågestund



Ska man orka lyssna och leverera frågor så krävs det lunch. Skolans pastasallad intogs utanför fullmäktigesalen.


Det märks verkligen att våra nior är vana att arbeta entreprenöriellt. Ingenting är omöjligt och alla är med och hjälper till ....man löser det som behöver lösas.



Det här är också frukten av tre års entreprenöriellt förhållningssätt tillsammans med våra nior. Vi har haft en fantastisk resa tillsammans och vi har skapat mängder av lärmiljöer som andra inte ens kommer i närheten av, inte ens i tanken.

fredag 1 juni 2012

EPL-pedagogik under hela högstadietiden

Sista arbetspasset för våra nior närmar sig allt mer. Men fortfarande är motivationen på en hög nivå. Och man vet att man kan visa sina kunskaper på det sätt som känns passar bäst.......

Under hela högstadietiden har man haft det entreprenöriella förhållningssättet kopplat till alla so-pass....Och det är nu det märks.
Vi, Sara och Johnny, ser enorma fördelar med EPL-pedagogiken. Och vi vet att den passar i skolans alla ämnen bara man vill.


Men det är inte bara vi som ser fördelarna......Våra medarbetares utvärderingar under terminerna ger positiva vibbar.


Ett och annat orosmoln finns dock.....på kort sikt handlar det om vilka förutsättningar som kommer att ges kring lokaler och tid för samplanering. På lite längre sikt så ser vi allt för många kollegor som inte vill förändra sin undervisning. Man tror att det gamla alltid är bäst....