Visst låter det enkelt när man lyssnar på hur det entreprenöriella lärandet ska utformas i skolan.....men hur gör man egentligen?
I den här korta filmen får man lite påfyllning hur man kan tänka och göra.....
.........och direkt efter påsklovet kan du förverkliga ditt entreprenöriella förhållningssätt i klassrummet. Det är bara att sätta igång, du och dina elever kommer inte att ångra er.

Entreprenöriellt lärande gör skillnad
lördag 7 april 2012
fredag 6 april 2012
Vilja eller inte vilja?
Att begreppet entreprenörskap skapar en stor osäkerhet hos många pedagoger det vi sedan förrut.
Vårt bloggande är tänkt att vara som ett bidrag till den entreprenöriella debatten. Men det finns många andra som levererar goda exempel.
Just nu är det lite extra påskledigt men vårt motto gäller oavsett om det är vardag eller helg. Vi, Sara och Johnny, ser alltid till att det finns minst ett nytt entreprenöriellt blogginlägg varje dag.
- Men hur svårt kan det egentligen vara att ta till sig det entreprenöriella förhållningssättet?
- Handlar det inte mest om att vilja eller inte vilja???
Vårt bloggande är tänkt att vara som ett bidrag till den entreprenöriella debatten. Men det finns många andra som levererar goda exempel.
Just nu är det lite extra påskledigt men vårt motto gäller oavsett om det är vardag eller helg. Vi, Sara och Johnny, ser alltid till att det finns minst ett nytt entreprenöriellt blogginlägg varje dag.
torsdag 5 april 2012
Det gäller att hitta drivkraften
Nu är det snart dags för ännu en omfattande satsning på matematikämnet.....Och den här gången ska det utbildas mattecoacher. Nu ska minsann den gamla traditionella katederundervisngen tillbaka i klassrummet om man tolkar det som läckt ut i media.
Men vem är det som säger att det är rätt väg att gå. Självklart är det bra för många elever men för minst lika många blir matteämnet tråkigt och abstrakt.
Visst behövs det traditionella men det måste kompletteras det entreprenöriella lärandet. Fiffiga och duktiga mattelärare finns det gott om. Men det gäller att skapa ett intresse för ämnet först och främst. Vilken elev känner lust och glädje av att termin efter termin sitta och vända blad i matteboken ......???
En bra teoretisk bas kompletterat med ett entreprenöriellt förhållningssätt som varvas med olika individuella upplägg är någonting som vi, Sara och Johnny, tror på.
Oavsett ämne så gäller det att hitta drivkraften och intresset innan det kan ske någon inlärning över tid
Men vem är det som säger att det är rätt väg att gå. Självklart är det bra för många elever men för minst lika många blir matteämnet tråkigt och abstrakt.
Visst behövs det traditionella men det måste kompletteras det entreprenöriella lärandet. Fiffiga och duktiga mattelärare finns det gott om. Men det gäller att skapa ett intresse för ämnet först och främst. Vilken elev känner lust och glädje av att termin efter termin sitta och vända blad i matteboken ......???
En bra teoretisk bas kompletterat med ett entreprenöriellt förhållningssätt som varvas med olika individuella upplägg är någonting som vi, Sara och Johnny, tror på.
Oavsett ämne så gäller det att hitta drivkraften och intresset innan det kan ske någon inlärning över tid
onsdag 4 april 2012
En utbildning med både teori och praktik
Storföretaget Volvo ska nu satsa på arbetslösa ungdomar. Och därför startar man en betald utbildning inom industriproduktion. Det här skriver Uppsala Nya Tidning om idag. Men det som är mest intressant är att det är en utbildning som innehåller både teori och praktik.
Vi, Sara och Johnny, har sett stora vinster med att lyfta in så många praktiska inslag som möjligt. Och en teoretisk bas som får omsättas i praktisk handling är också en av våra grundpelare i vår EPL-pedagogik.....och det är här som en stor del av det entreprenöriella kommer in.
Men det är inte bara vi EPL-pedagoger och Volvo som tänker entreprenöriellt. En liknande utbildningssatsning har även genomförts på Scania.
Vi, Sara och Johnny, har sett stora vinster med att lyfta in så många praktiska inslag som möjligt. Och en teoretisk bas som får omsättas i praktisk handling är också en av våra grundpelare i vår EPL-pedagogik.....och det är här som en stor del av det entreprenöriella kommer in.
Men det är inte bara vi EPL-pedagoger och Volvo som tänker entreprenöriellt. En liknande utbildningssatsning har även genomförts på Scania.
tisdag 3 april 2012
Arlandaseminariet
Skolan har en hel del att lära av framgångsrika entreprenörer och lokala nytänkare. Och nu finns möjligheten om man beger sig till Arlandaseminariet den 13 april. Inte nog med att man får träffa huvudtalarna Maria Wetterstrand och Maria Rankka....man får också träffa andra företagare, mingla och bygga nätverk.
För det är på den här arenan som vi pedagoger måste befinna sig lite oftare. Det gäller att visa vad man kan och vad man vill......och målet måste ju vara att få till ett samarbete med näringslivet. Det räcker inte att sitta i lärarrummet och tro att andra ska göra jobbet, gör någonting själv.
Den som ser det entreprenöriella lärandet som sin uppgift bör inte missa det här tillfället. Men det här betyder också att skolledare på alla nivåer måste kunna ta in ersättare för pedagoger som vill tänka nytt och som vill utvecklas.
Hela seminariet är gratis så vad väntar du på??????
För det är på den här arenan som vi pedagoger måste befinna sig lite oftare. Det gäller att visa vad man kan och vad man vill......och målet måste ju vara att få till ett samarbete med näringslivet. Det räcker inte att sitta i lärarrummet och tro att andra ska göra jobbet, gör någonting själv.
Den som ser det entreprenöriella lärandet som sin uppgift bör inte missa det här tillfället. Men det här betyder också att skolledare på alla nivåer måste kunna ta in ersättare för pedagoger som vill tänka nytt och som vill utvecklas.
Hela seminariet är gratis så vad väntar du på??????
måndag 2 april 2012
En dos EPL-pedagogik
Jakten på sommarjobben har startat. Och oavsett om du går i grundskolan eller gymnasiet så är det värdefullt att hitta ett sommarjobb.
Men ett jobb är ingenting man bara hittar, oftast inte i alla fall. Nästan alltid behövs det en stor portion egen vilja och driv. Man måste helt enkelt försöka se möjligheterna och ta alla chanser som dyker upp.
Man behöver både ringa och besöka eventuella arbetsgivare om det ska ge något resultat. För många unga är det både svårt och rejält obekvämt att ta de här kontakterna eftersom man inte riktigt vet hur man ska göra...... och man har aldrig fått träna på det.
Men den som har varit med och fått sig en dos av vår EPL-pedagogik har det förspänt på ett helt annat sätt. Man har fått träna sig i att ta kontakter och man har fått träna sig i att vara lite extra fiffig och lösa problem på olika sätt. Men man har också fått träna på att inte sitta med armarna i kors och tro att någon annan ska lösa problemet.
Men ett jobb är ingenting man bara hittar, oftast inte i alla fall. Nästan alltid behövs det en stor portion egen vilja och driv. Man måste helt enkelt försöka se möjligheterna och ta alla chanser som dyker upp.
Man behöver både ringa och besöka eventuella arbetsgivare om det ska ge något resultat. För många unga är det både svårt och rejält obekvämt att ta de här kontakterna eftersom man inte riktigt vet hur man ska göra...... och man har aldrig fått träna på det.
Men den som har varit med och fått sig en dos av vår EPL-pedagogik har det förspänt på ett helt annat sätt. Man har fått träna sig i att ta kontakter och man har fått träna sig i att vara lite extra fiffig och lösa problem på olika sätt. Men man har också fått träna på att inte sitta med armarna i kors och tro att någon annan ska lösa problemet.
söndag 1 april 2012
Vi levererar hundra procent EPL-pedagogik
Direkt efter påsklovet tar vi emot ytterligare en student från lärarutbildningen i Uppsala. Den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen är oerhört viktig. Och vi vill verkligen ge varje student så mycket som möjligt.
Men om man som student ska få maximal utdelning av sina praktikveckor så måste man ha en bra teoretisk verktygslåda med sig. Och när det gäller ämneskunskaper så är det oftast inga problem. Men när det gäller betyg och bedömning och entreprenöriellt lärande så är det precis tvärtom.
Vi, Sara och Johnny, har redan hunnit träffa vår nya student och ganska snabbt kunde vi konstatera att entreprenöriellt lärande är någonting som är helt främmande. ........Och det är samma visa varje gång vid möter lärarstudenter. Man känner inte till EPL-begreppet och man har ingen som helst teoretisk förankring, trots att det uttryckligen är en viktig del i skolans styrdokument.
Vi kommer naturligtvis att leverera hundra procent EPL-pedagogik till vår nya student. Men hur blir det med alla övriga studenter som sällan eller aldrig får uppleva entreprenöriellt lärande varken i teorin eller i praktiken?
Men om man som student ska få maximal utdelning av sina praktikveckor så måste man ha en bra teoretisk verktygslåda med sig. Och när det gäller ämneskunskaper så är det oftast inga problem. Men när det gäller betyg och bedömning och entreprenöriellt lärande så är det precis tvärtom.
Vi, Sara och Johnny, har redan hunnit träffa vår nya student och ganska snabbt kunde vi konstatera att entreprenöriellt lärande är någonting som är helt främmande. ........Och det är samma visa varje gång vid möter lärarstudenter. Man känner inte till EPL-begreppet och man har ingen som helst teoretisk förankring, trots att det uttryckligen är en viktig del i skolans styrdokument.
Vi kommer naturligtvis att leverera hundra procent EPL-pedagogik till vår nya student. Men hur blir det med alla övriga studenter som sällan eller aldrig får uppleva entreprenöriellt lärande varken i teorin eller i praktiken?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)